تسویه مدیریت شده در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم به منظور تسهیل در محاسبات تخفیفات بر اساس نوع تسویه مشتری فراهم شده است. برای استفاده از این امکان ابتدا باید برای مشتری « ماکزیمم فاصله تاریخ سررسید چک از روز » در نظر گرفت که در منوی معرفی حساب ها تب اطلاعات جزئی قابل دسترس است.
برای تعیین تخفیف ها به ازای انواع پرداخت از داخل فاکتور دکمه « تسویه » و سپس « معرفی قوانین تسویه مدیریت شده » را کلیک نمایید.
در پنجره ای که باز می شود قوانین مورد نظر خود را وارد نمایید.
توجه فرمایید که 0 روز در این بخش از نرم افزار حسابداری بیانگر تسویه نقدی می باشد. برای مثال می خواهیم قوانینی تعریف کنیم که اگر مشتری نقدی تسویه کرد 20 درصد و اگر چک یک ماهه پرداخت کرد 12 درصد و اگر چک دوماهه پرداخت کرد 5 درصد تخفیف در نظر بگیریم. برای این کار جدول تخفیفات به صورت زیر میباشد.
در نظر داشته باشید که با نرم افزار حسابداری می توانید برای تخفیفات مورد نظر گروهبندی انجام دهید. برای این منظور از دکمه اعمال تخفیف و سپس تخفیف چندگانه معرفی گروه تخفیف استفاده نمایید.
برای محاسبه تخفیفات مرتبط با تسویه پس از ثبت مشخصات فاکتور دکمه تسویه زیر فاکتور را کلیک می کنیم و بعد تسویه مدیریت شده را انتخاب می نماییم. در این قسمت با توجه به ماکزیمم فاصله سر رسید چکی که برای هر مشتری انتخاب کردیم قوانینی که قابلیت اعمال برای این مشتری را داشته باشند نمایش داده می شود.
همانطور که مشاهده می کنید شما بر اساس مبالغ پرداختی مشتری و نوع پرداخت ایشان می توانید جدول مربوطه را پر نمایید و سیستم در فیلد مبلغ قابل پرداخت، بر اساس قوانین، محاسبه تخفیفات را انجام داده و مبلغ قابل پرداخت برای مشتری مشخص می شود.
قابل توجه است که این امکان یکی از امکاناتی است که در نرم افزار حسابداری حسابگر نسخه 10 قرار داده شده است و علاوه بر این می توان به انبار مقداری که امکانی برای صدور حواله و رسید انبار مستقل از فاکتورهای خرید و فروش است، سری ساخت، امکان اعمال چند تخفیف در فاکتور، امکان ثبت فعالیت های حساب، امکان اتصال نرم افزار حسابداری به برنامه Caller ID، تاریخ سررسید برای ردیفهای فاکتور همراه با راس گیری و... اشاره نمود.
یکی از امکاناتی که هر نرم افزار حسابداری در اختیار کاربران خود قرار میدهد امکان انبارگردانی است که در انتهای دوره برای تعدیل موجودی، انبارگردانی انجام میپذیرد. با انجام این عمل، موجودی واقعی انبار و موجودی سیستم با یکدیگر یکسان میگردند.
بر اساس استانداردهای حسابداری حداقل هر سال یکبار باید عمل انبارگردانی در کسب وکارها صورت گیرد البته با توجه به خاص بودن هر کسب و کاری این زمان می تواند کمتر هم در نظر گرفته شود.
در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم برای انجام انبارگردانی، ابتدا از منوی عملیات روزانه > انبارگردانی پایان دوره > ورود موارد مغایرت را انتخاب کنید.
بر اساس میزان مغایرت بین موجودی واقعی و موجودی ثبت شده در سیستم نرم افزار حسابداری، باید یک فاکتور تعدیل صادر شود. برای این منظور دکمه صدور فاکتور تعدیل را کلیک کنید. با این کار لیست حسابهای تفصیلی نمایش داده میشود. از این لیست باید حساب مربوط به تعدیل موجودیها انتخاب شود. توجه داشته باشید که این حساب را قبلا باید در لیست حسابهای تفصیلی تعریف کرده باشید.
در نرم افزار حسابداری با صدور فاکتور تعدیل، برای کالاهایی که موجودی واقعیشان کمتر از موجودی مانده فاکتور میباشد، یک فاکتور تعدیل نقصانی و برای کالاهایی که موجودی واقعیشان بیشتر از مانده فاکتور میباشد، یک فاکتور تعدیل اضافی صادر میشود. این فاکتورها در برنامه نرم افزار حسابداری از مسیر عملیات روزانه > ورود و خروج کالا از انبار > تعدیل نقصانی و تعدیل اضافی قابل دسترسی میباشند. قابل توجه است که اگر پارامتر «فقط بررسی شدهها» را انتخاب کنیم فقط برای کالاهایی که بررسی شده اند فاکتور تعدیل صادر میشود.
میتوان با استفاده از فیلترهای بالای این قسمت، تنها کالاهای انتخاب شده در انبار انتخاب شده را تغییر داد.
منظور از تعدیل اضافی و نقصانی در نرم افزار حسابداری حسابگر چیست؟
تعدیل اضافی و نقصانی برای یکسانسازی مانده انبار سیستم و انبار فیزیکی (واقعی) استفاده میشود.
اگر مانده واقعی انبار (فیزیکی یا شمارششده) بیشتر از موجودی ثبتشده در سیستم باشد از تعدیل اضافی و اگر مانده واقعی انبار کمتر از موجودی انبار سیستم باشد از تعدیل نقصانی استفاده میشود.
تعدیل اضافی و نقصانی در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم از منوی عملیات روزانه > ورود و خروج کالا از انبار قابل دسترسی میباشد. لازم به ذکر است در فرم تعدیل اضافی یا نقصانی کاربر میتواند مانده ریالی کالا را نیز تصحیح نماید.