هر نرم افزار مالی یک نرم افزار ویژه است که تمام فعالیتهای مالی یک کسبوکار را مطابق با استانداردهای آن کسبوکار ذخیره و مدیریت میکند.
از امکانات ضروری یک نرم افزار مالی حسابداری و انبارداری است. یکی از راهها برای ورود و خروج هزینهها در نرم افزار مالی برگه دریافت و پرداخت وجه است. در این برگه اطلاعات اولیه مانند شماره برگه، شماره مشتری، نام مشتری، تاریخ برگه، قابل ثبت هستند، بعد از وارد کردن اطلاعات ابتدایی مبلغ برگه و همچنین نوع پرداخت که یکی از حالات نقدی، چک دریافتنی و یا پرداختنی، کارت اعتباری و... است را وارد کنید. نرم افزار مالی این امکان را برای کاربر فراهم آورده است که در صورت لزوم نوع پرداخت مد نظر خود را نیز به این لیست اضافه کند. با انتخاب چک دریافتنی و یا پرداختنی به صورت اتوماتیک برگه وضعیت چک برای ثبت اطلاعات مربوط به چک که شامل پرداخت کننده، نام پرداخت کننده، شماره چک، تاریخ سررسید، شرح چک، کد نماینده، نام نماینده، نام شعبه، نام بانک، شماره حساب جاری، تعیین وضعیت چک (باطل شده، انتقالی، تضمینی، سفید، پاس نشده، در جریان، پاس شده، برگشتی و نقدی)، دریافت کننده، نام دریافت کننده و... است، باز میشود.
اصلاح مقدماتی از امکانات کاربردی نرم افزار مالی است که با استفاده از این امکان تمامی عملیات حسابداری و ارتباطات آنها قابل کنترل است. در واقع اگر بخشی از یک عملیات حسابداری ثبت نشده باشد و یا دارای اشکال باشد در این بخش قابل کنترل است و به کاربر نوع خطا نشان داده میشود. در هنگام پایان دوره مالی برای بستن حسابها ابتدا باید از درستی عملیات حسابداری اطمینان داشته باشید تا انتقال به دوره مالی جدید به درستی صورت پذیرد. اطلاعاتی که در بخش اصلاح مقدماتی قابل اصلاح هستند به شرح زیر میباشند: کنترل حسابها، کنترل اقلام موجودی، کنترل اسناد حسابداری، کنترل فاکتورها، کنترل اسناد دریافت و پرداخت، کنترل چکها، کنترل چارت کالاها، کنترل هزینههای ثابت، سریالها، کنترل شماره چکهای تکراری، کنترل ترتیب، کنترل چارت حسابها، کنترل تفصیلی واحد، کنترل ردیف سند دریافت و پرداخت، کنترل ردیف فاکتور، کنترل ردیف سند، اصلاح فایلها با مدیریت، که با انتخاب هر تب میتوان نوع خطا موجود را مشاهده کرد و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن را انجام داد.
در پایان دوره مالی علاوه بر بررسی حسابها و اقلام موجودی و تمامی موارد گفته شده بالا، انبارگردانی نیز ضروری است که در انبارگردانی مغایرتهای موجودی کالاهای موجود در انبار و موجودی سیستم نرم افزار مالی مورد بررسی قرار میگیرد.
هر نرم افزار مالی باید دارای گزارشهای قوی باشد. در نرم افزار مالی شایگان سیستم گزارشهای متنوعی در اختیار کاربر قرار دارد که از کاربردیترین این گزارشها میتوان به گزارش صورتحساب مشتری، حساب در یک نگاه و شرکت در یک نگاه اشاره کرد.
اگر بخواهیم نرم افزار حسابداری را تعریف کنیم باید بگوییم نرم افزار کاربردی است که تراکنشات حسابداری را ذخیره و عملیات لازم را روی آنها انجام میدهد.
یک نرم افزار حسابداری خوب باید قابلیت توسعه را داشته باشد بدینصورت که شرکت سازنده برای انواع کسبوکارها متناسب با نیازهای آنها امکان توسعه نرم افزار را فراهم آورد.
نرم افزار حسابداری به صورت تک کاربر و شبکه قابل ارائه است که بسته به نوع تجارت مورد استفاده قرار میگیرد.
در هر شرکت با هر کسبوکاری برای هر تراکنش مالی باید یک سند حسابداری صادر شود. در هر سند اطلاعاتی مانند طرف حساب، تاریخ و اطلاعات مربوط به تراکنش وجود دارد. در نرم افزار حسابداری حسابگر کاربر علاوه بر صدور سند قادر به صدور سند موقت نیز است. سند موقت پیشنویس سند عادی است که با تایید مدیر مالی به سند دائمی تبدیل میشود. صدور سند موقت روی بدهکار و بستانکار بودن حسابهای درگیر اثر نمیگذارد و فقط با تبدیل به سند عادی اثر گذار میشود. کلیه اطلاعات برای صدور سند موقت همانند سند عادی است. با استفاده از دکمه گردش میتوانید گردش حساب مورد نظر خود را مشاهده نمایید. برای قطعی کردن سند موقت از روش یک به یک، همه سندها به یک سند و گروهبندی میتوان استفاده کرد. در روش یک به یک هر سند موقت به یک سند عادی تبدیل میشود. اگر قصد دارید که چندین سند موقت را با هم به یک سند عادی تبدیل کنید دکمه همه سندها به یک سند را انتخاب کنید. روش آخر روش گروهبندی است که با این امکان میتوانید سندها را بر اساس تاریخ و یا کاربر و یا هر دو گروهبندی نمایید.
ثبت سریال برای کالا در سیستم از دیگر امکانات نرم افزار حسابداری است. این امکان یک شماره را به هر کالا اختصاص میدهد که این شماره میتواند منحصربهفرد و یا تکراری باشد که به نسبت نیاز خود میتوانید آن را تعیین کنید. با این شماره امکان گزارش از وضعیت کالا قابل دستیابی است. با این امکان در نرم افزار حسابداری میتوان برای کالا چهار وضعیت جاری، معیوب، در کنترل، سوخت شده را تعیین کرد. همچنین در همین بخش امکان ایجاد گارانتی محصول نیز میسر است.
از عطف سند در نرم افزار حسابداری برای تعیین صدور فاکتورهای اتوماتیک فاکتورها توسط کاربر استفاده میشود. بدین صورت که کاربر بر اساس نیاز کسب و کار خود تعیین میکند که در هنگام صدور فاکتور کدام حسابها بدهکار و کدام حسابها بستانکار باشند. در بخش صدور عطفهای سند برای هر فاکتور اطلاعاتی مانند شماره عطف، شرح عطف، شماره حساب، نام حساب، بدهکار یا بستانکار، نوع مبلغ را تعیین کنید. زمانی که اطلاعات مربوط به فاکتور خود را ثبت کردید با دکمه ذخیره میتوانید عطف سند مورد نظر خود را ذخیره نمایید. بعد از ثبت عطف باید در بخش تعریف پیشفرضها، بخش عطفهای صدور سند، پیشفرض عطف فاکتور فروش را به عطفی که ذخیره کردهاید تغییر دهید.
نرم افزار مالی یک برنامه نرم افزاری است که وظیفه مدیریت تراکنشات مالی تجارت و معاملات یک شرکت را بر عهده دارد.
نرم افزار مالی به کسبوکارها با داشتن حسابهای پرداخت نشده و یا دریافت نشده این امکان را میدهد تمامی دریافتی و پرداختیهای سر رسید دار خود را به موقع کنترل نمایند و کلیه عملیات مالی کسبوکارها را با بیشترین دقت و به درستترین شکل ممکن ثبت، محاسبه و پردازش میکند.
نرم افزار مالی شایگان سیستم گزارشها متفاوتی را در اختیار کاربر میگذارد. امکان ارسال کلیه گزارشها به excel از دیگر امکانات نرم افزار مالی است. برای ارسال گزارشها به اکسل امکان تعیین فیلدها نیز وجود دارد.
امکان دفتر قسط در نرم افزار مالی زمینهای برای دریافت یا پرداخت وجه به صورت قسطی فراهم آورده است.
دفتر قسط در نرم افزار مالی شایگان سیستم دارای 5 تب فرمتها، دفتر قسط پرداختنی، دفتر قسط دریافتنی، پاس کردن قسط دریافتنی، پاس کردن قسط پرداختنی هست. با انتخاب تب فرمتها تنظیمات مربوط به فرمت دفتر وجود دارد که کاربر بر اساس نیاز خود این تنظیمات را انجام میدهد. در تب دفتر قسط پرداختنی اطلاعاتی مانند طرف حساب، فاکتور، تاریخ اولین قسط، شماره قرارداد، تاریخ قرارداد، مبلغ هر قسط، اصل اقساط، تعداد اقساط، درصد سود، زمانبندی(بر اساس روز)، مبلغ سود، ثبت اطلاعات ضامن، تاریخ قسط، مبلغ، نوع پرداخت و... وجود دارد که هنگام صدور دفتر قسط پرداختنی باید پر شوند. فیلدها و روش کار دفتر قسط دریافتنی دقیقا همانند دفتر قسط پرداختنی است و برای پاس کردن قسط دریافتنی یا پرداختنی به تب مربوط به آن باید مراجعه کرد و اطلاعات لازم را ثبت نمود.
نرم افزار مالی امکان ذخیره بخشی یا همه چکها در فایلی جداگانه را فراهم میآورد. برای این کار به ارسال یا دریافت چکها رفته و بازه زمانی مد نظر و همچنین نوع چک (دریافتنی و یا پرداختنی) را مشخص کنید، همچنین امکان تعیین وضعیت چک نیز ممکن است. سپس میتوانید با انتخاب دکمه مشاهده موقت، لیست چکهای انتخاب شده خود را مشاهده نمایید و با تعیین مسیر ذخیره، ارسال نهایی را کلیک کنید تا اطلاعات چک در مسیر تعیین شده شما ذخیره شوند.
تعریف سطوح محلها یکی از امکانات نرم افزار مالی است. با این امکان میتوانید مشتریان خود را با توجه به منطقه فروششان دسته بندی کنید و در صورت لزوم توانایی تهیه گزارش بر اساس یک محل خاص وجود دارد.
برای کالاها واحدهای شمارش زیادی به صورت پیشفرض در سیستم ذخیره شده است با این حال امکان ایجاد واحد شمارش جدید توسط کاربر در نرم افزار مالی ممکن است.
نرم افزار حسابداری نوعی نرم افزار کامپیوتری است که برای مدیریت عملیات حسابها توسط حسابداران مورد استفاده قرار میگیرد.
شرکت شایگان سیستم با ارائه نرم افزار حسابداری مبتنی بر وب انجام امور حسابداری با استفاده از وب را ممکن ساخته است.
در کسبوکارها از نرم افزار حسابداری به منظور رسیدگی به عملیات حسابداری، ورود و خروج هزینه، گزارشهای مورد نیاز، آنالیزهای مالی و... استفاده میشود.
در نرم افزار حسابداری حسابگر قادر به تعریف بینهایت شرکت هستید که به راحتی امکان انتقال اطلاعات بین شرکتهای موجود روی سیستم فراهم آمده است همچنین امکان انتقال اطلاعات بین شرکتهای سیستمهای دیگر مقدور است.
فرض کنیم برای اولین بار قصد ثبت اطلاعات موجودی کالاها را در سیستم دارید، برای انجام این امر در نرم افزار حسابداری 3 روش وجود دارد که بسته به سلیقه خود میتوانید این عمل را انجام دهید.
روش اول: به بخش معرفی کالاها رفته و در تب اطلاعات کلی، کالا مورد نظر را تعیین میکنیم، با انتخاب دکمه مانده اول دوره، اطلاعات مربوط به موجودی کالا و مانده مبلغ کالا را وارد نمایید.
روش دوم: به بخش فاکتور خرید مراجعه نمایید و اطلاعات مربوط به کالا مانند کد حساب، شماره حساب، نام نماینده فروش، انبار، کد کالا، نام کالا، مقدار، فی و... را وارد نمایید. نکته قابل توجه آن است که برای صدور فاکتور باید حساب تفصیلی درگیر با فاکتور را در بخش معرفی حسابها تعریف کرده باشید.
روش سوم: به بخش ورود و خروج کالا از انبار، بخش رسید انبار مراجعه نمایید و با پر کردن اطلاعات خواسته شده اقدام به صدور سند رسید انبار نمایید. تمامی اطلاعات خواسته شده همانند روش دوم است.
در نرم افزار حسابداری مشتریها میتوانند تسویه بدهی خود را به صورت نقدی، چک، قسطی و یا با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت نمایند.
برگشت از فروش و برگشت از خرید از دیگر امکانات نرم افزار حسابداری است. روش کار این دو امکان همانند هم است به این صورت که با تعیین رفرنس فاکتور مورد نظر خود را انتخاب میکنید و اطلاعات کالاهای مرجوعی را وارد مینمایید.
از امکانات جالب نرم افزار حسابداری دکمه «مرتبط به» است. اگر سند حسابداری شما به صورت اتوماتیک صادر شده باشد با انتخاب دکمه مرتبط به، فاکتور و یا چک مربوط به سند جاری را مشاهده مینمایید.
در بخش فاکتورها با تیک دار کردن کنترل فاکتور امکان تغییر فاکتور بعد از ثبت، امکانپذیر نخواهد بود. همچنین در صورت لزوم برای گزارشگیری از تعدادی فاکتور خاص، با تیک دار کردن کنترل فاکتور آن فاکتورها امکان گزارشگیری در اکسل فراهم میآید.
در بخش تعریف پیشفرضهای نرم افزار حسابداری شایگان سیستم امکان تغییر در حسابهای پیشفرض مربوط به پرداختها، خرید، فروش، موجودی، حسابداری، عطفهای صدور سند، هزینههای ثابت، حسابداری صنعتی وجود دارد.
نرم افزار مالی سیستمی کاربردی برای کنترل و مدیریت بر ورود و خروج هزینهها و اموال یک شرکت تجاری و یا شخص است.
برای استفاده از نرم افزار مالی بسته به نوع کار و تجارت شما از ماژولهای مختلف با ویژگیهای متفاوت استفاده میشود ولی در حالت کلی نرم افزار مالی وظیفه نگهداری و ثبت اطلاعات و مدیریت عملیات مختلف حسابداری را بر عهده دارد به طوری که برای هر واکنش مالی در هر زمان قادر به ارائه گزارشی کامل و جامع از اطلاعات آن است.
در نرم افزار مالی حسابگر میتوان با باز شدن برنامه فرم سازماندهی اقدامات را ملاحظه کرد این فرم برای هشدار به خاطر وضعیت چکها و اقدامات کاربر تعبیه شده است که در این فرم گزینههایی مانند برای انجام، چک، وضعیت حسابها، سر رسید وجود دارد که با انتخاب هر کدام از این موارد لیستی در جلوی انتخاب باز میشود.
با انتخاب برای انجام لیست
اقدامات جاری، اقدامات سر رسید شده، اقدامات انجام شده، کلیه اقدامات، اقدامات سر
رسید شده انجام نشده قابل مشاهده است که با انتخاب هر کدام از موارد گفته شده لیست
کارها در جلوی آن نمایش داده میشود.
با انتخاب چک شما قادر به مشاهده لیست دریافتی پرداخت نشده، دریافتی در حال وصول،
پرداختی پرداخت نشده، پرداختی در حال وصول هستید که با انتخاب هر کدام تمامی چکها
با وضعیت انتخاب شده که در نرم افزار مالی ثبت شده اند قابل
مشاهده هستند.
در بخش وضعیت حسابها قادر به مشاهده فروش بیش از محدودیت تعریف شده و همچنین خرید
بیش از محدودیت تعریف شده هستید.
در بخش سر رسید اطلاعات مربوط به فروش گذشته از موعد، فروش سر موعد، خرید گذشته از
موعد، خرید سر موعد، فروش برای کنترل و خرید برای کنترل قابل مشاهده هستند.
با استفاده از پارامترهای تعبیه شده در بخش شرایط محیطی میتوانید تعیین کنید که هنگام باز شدن برنامه کدام بخش از چهار بخش گفته شده در بالا، به عنوان پیشفرض نمایش داده شود.
با دفتر تلفن در نرم افزار مالی امکان ثبت اطلاعات کامل مخاطبانتان ممکن است. در
این فرم در بخش اطلاعات کلی اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، تلفن، موبایل، نوع
تلفن، فکس، تلکس، شماره حساب، آدرس، وبسایت، شهر، استان، تاریخ تولد، کد، کد پستی
و... وجود دارد. همچنین در بخش خلاصه
فعالیتها قادر به مشاهده یادداشت، پست الکترونیکی، تماس تلفنی و همه هستید.
در بخش حسابها شما قادر به ثبت بخشی از این اطلاعات هستید ولی در بخش حساب امکان جستوجو
اطلاعات وجود ندارد ولی در دفتر تلفن نرم افزار مالی امکان جستوجو
برای کلیه فیلدها و یا قسمتی از هر کدام از فیلدها امکان پذیر است.