نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

این وبلاگ به معرفی نرم افزارهای حسابداری شایگان سیستم می پردازد.
نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

این وبلاگ به معرفی نرم افزارهای حسابداری شایگان سیستم می پردازد.

نرم افزار حسابداری صنعتی

انجام امور مالی و حسابداری کاری نیازمند دقت و توجه بالا است که امروزه از نرم افزار حسابداری برای دقت بالای آن و همچنین کاهش تمامی خطاهای انسانی در محاسبه استفاده می‌شود.

نرم افزار حسابداری برای کلیه کسب‌وکارها با امور مالی و حسابداری ساده و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت شایگان سیستم فعالیت خود را از سال 1371 با تولید و طراحی نرم افزار حسابداری آغاز نموده است. نرم افزار حسابداری حسابگر نرم افزاری جامع برای مدیریت کلیه عملیات حسابداری شما مورد استفاده قرار می‌گیرد که با استفاده از این نرم افزار می‌توانید کلیه امور مربوط به حساب‌ها، خرید و فروش، انبارداری، دفتر قسط، دفتر چک و... را مدیریت نمایید.

راهکار صنعتی نرم افزار حسابداری شایگان‌سیستم با قابلیت‌های تعریف فرمول برای ساخت محصولات این امکان را می‌دهد تا عملیات‌ خروج کالا از انبار مواد و انتقال آن به انبارهای در جریان ساخت و محصول به صورت اتوماتیک انجام شود. همچنین می‌توان حقوق کارکنان واحد تولیدی را بر اساس مقدار تولید محصول محاسبه و هزینه‌های سربار تولید را با تعیین درصدهای تخصیصی، بر روی محصولات سرشکن نمود. امکان تجزیه، راهکاری برای مجموعه‌هایی است که نیازمند تفکیک کیفیت و بسته‌بندی‌ متفاوت از یک محصول می‌باشند. راهکار صنعتی شایگان‌سیستم با محاسبه دقیق بهای تمام شده محصولات و گزارش‌ها تخصصی به مدیریت این ابزار را در اختیار وی قرار می‌دهد تا بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید و هزینه‌های مجموعه داشته باشد. در این پست‌ها روش کار با برنامه حسابداری صنعتی به شما آموزش داده می‌شود.

برای کار در نرم افزار حسابداری صنعتی، ابتدا باید مراحل زیر را انجام دهید:

تعیین انبارهای واحد تولیدی: در قسمت اطلاعات پایه، معرفی انبارها انبار مواد اولیه، انبار کالای ساخته‌شده، انبار کالای در جریان ساخت و سایر انبارهای مورد نیاز را تعریف نمایید.

تعریف مواد اولیه: مواد اولیه را در قسمت اطلاعات پایه، معرفی کالاها، اطلاعات اقلام موجودی تعریف نمایید و کلاس کالا را «مواد» انتخاب نمایید.

تعریف محصولات: محصولات را در قسمت اطلاعات پایه، معرفی کالاها، اطلاعات اقلام موجودی تعریف نمایید و کلاس کالا را «محصول» انتخاب نمایید.

تعیین ریز مواد سازنده برای محصولات و کالاهای نیمه‌ساخته (فرمول ساخت): از منوی اطلاعات پایه، معرفی کالاها، اطلاعات اقلام موجودی، محصول مورد نظر را انتخاب نموده، از برگه لیست مواد سازنده، انبار، مقدار و نام مواد اولیه مصرفی جهت تولید محصول (فرمول ساخت محصول) را معرفی کنید. در ستون شماره انبار، انباری را که مواد اولیه باید از آن خارج شود (انبار مواد اولیه) تعیین کنید. در ستون نام کالا نام ماده اولیه را انتخاب کنید و در ستون مقدار مصرفی، مقداری از ماده اولیه که در محصول به کار می‌رود، مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که در رسید انبار تولید از این فرمول استفاده می‌شود. بنابراین باید بسیار دقیق باشد.

 اگر قصد دارید فرمول ساخت یک یا چند محصول را به صورت تکی یا گروهی تغییردهید کافی است وارد منوی اطلاعات پایه نرم افزار حسابداری، معرفی کالاها، حذف/ اضافه کردن مواد از/ به ریز مواد محصولات شوید. در این قسمت ابتدا باید گروه محصول، زیرگروه محصول و یا محصولی که قصد تغییر ریز مواد آن را دارید، انتخاب کنید. سپس در قسمت کد مواد یا نام مواد، موادی را که می‌خواهید به فرمول ساخت اضافه یا حذف کنید را انتخاب نمایید و در قسمت مقدار، مقدار موردنظر را وارد کنید، پارامتر اضافه یا حذف را انتخاب کرده و در نهایت دکمه تایید را کلیک کنید.

تعریف هزینه‌های سربار و مستقیم تولیدی

تعیین حساب‌های مرتبط: از منوی اطلاعات پایه، تعریف پیش‌فرض‌ها، حسابداری صنعتی، حساب‌های مرتبط را انتخاب نمایید. اگر در هنگام ایجاد شرکت جدید پارامتر «چارت پیش‌فرض حساب‌ها ساخته شود» را تیک زده باشید و حساب‌های اولیه توسط خود سیستم ایجاد شده باشند، این حساب‌های مرتبط به طور پیش‌فرض مقداردهی شده‌اند.

 

 

 

امکانات حسابگر

نرم افزار مالی مناسب جهت مدیریت و رسیدگی به کلیه امور حسابداری و مالی شخصی و همچنین تجاری شما است که بستگی به نوع استفاده شما می‌تواند پیچیدگی متفاوتی داشته باشد. نرم افزار مالی شایگان سیستم مناسب برای انواع کسب‌وکار طراحی شده است.

نرم افزار مالی شایگان سیستم مناسب برای شرکت‌های بازرگانی و صنعتی، شرکت‌های پخش، پیمانکاران، مشاوران، پایانه‌های پرفروش و... مناسب است.

با نرم افزار مالی حسابگر می‌توانید به تعداد بی نهایت شرکت را تعریف کنید. در حسابگر این امکان فراهم آمده است که اطلاعات موجود در شرکت‌های مختلف روی دستگاهتان را به هم انتقال دهید برای این امر به بخش دریافت اطلاعات از شرکت‌های دیگر مراجعه نمایید. در این بخش بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز ادمین وارد صفحه‌ای با 6 تب می‌شود که به شرح دریافت اسناد، دریافت فاکتورها، دریافت حساب‌ها، دریافت تفصیل‌های واحد، دریافت کالاها، دریافت اطلاعات دفتر تلفن است. در ابتدا برای دریافت اطلاعات از شرکت مورد نظرتان را انتخاب نمایید و سپس اطلاعات مورد نظرتان را از آن شرکت انتخاب شده در بالای صفحه به شرکت فعلی که با آن وارد شده‌اید انتقال دهید.

با انتخاب تب دریافت اسناد می‌توانید تنظیماتی مانند اطلاعات اسناد را با شماره خودش و یا آن شماره حذف شود انتخاب کنید سپس با انتخاب دریافت اسناد می‌توانید اسناد مد نظر خود را انتخاب کنید.

در تب دریافت فاکتورها تنظیمات انتقال با شماره خودش، شماره موجود حذف شود، دریافت با قیمت صفر وجود دارد و همچنین می‌توانید با  انتخاب نوع فاکتور که می‌تواند مواردی مانند رسید انبار تولید، فاکتور فروش، فاکتور خرید، حواله انبار، رسید انبار، برگشت از روش، برگشت از خرید، تعدیل اضافی، تعدیل نقصانی، انتقال بین انبارها، سفارش فروش، سفارش خرید و پیش فاکتور فروش به نوع فاکتور که موارد گفته شده در بخش انتخاب نوع فاکتور است قابل تعیین است. بعد از ثبت تنظیمات دکمه دریافت فاکتورها را کلیک نمایید که می‌توانید فاکتورهای مورد نظر خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که در بخش دریافت اسناد و دریافت فاکتور در نرم افزار مالی، دریافت حساب‌ها بر اساس تنظیمات  دریافت حساب‌ها صورت می‌گیرد. همچنین در بخش دریافت فاکتور، دریافت کالاها بر اساس تنظیمات دریافت کالاها صورت می‌گیرد.

در تب دریافت حساب‌ها و دریافت تفصیل‌های واحد می‌توانید تیک در صورت وجود بروز رسانی شود را انتخاب نمایید و سپس با انتخاب دکمه دریافت حساب‌ها و یا دریافت حساب‌های تفصیلی، حساب‌های مد نظر خود را انتخاب نمایید.

در بخش دریافت کالا در نرم افزار مالی دو تیک در صورت وجود به‌روزرسانی شود و دریافت حساب‌های مرتبط، قابل انتخاب هستند و با انتخاب دکمه دریافت کالا، کالاهای مد نظر را انتخاب نمایید.

در تب آخر این بخش نرم افزار مالی می‌توانید تیک تنها اطلاعات جدید دریافت شود را انتخاب نمایید و سپس روی دکمه دریافت اطلاعات دفتر تلفن کلیک نمایید و مخاطبان خود را انتخاب نمایید.

در انتها باید به این نکته توجه نمود که برای انتخاب موارد بالا از کلید Insert استفاده نمایید همچنین برای انتخاب همه‌ی اطلاعات از کلید ترکیبی Ctrl و Insert استفاده نمایید.

معرفی کالا در نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری به عنوان نرم افزاری کاربردی و مفید برای تجارت‌ها برای ذخیره، پردازش و همچنین مدیریت تراکنشات مربوط به امور مالی و حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت شایگان سیستم از سال 1371 در راستای تولید و طراحی نرم افزارهای حسابداری گام برداشته است. نرم افزار حسابداری جامع و کامل این شرکت با نام تجاری حسابگر (Cyber Account) وارد بازار شده است که تمامی نیازهای کسب‌وکارهای مختلف را برآورده می‌سازد.

در نرم افزار حسابداری حسابگر در تعریف کالا می‌توان از ویژگی‌های کاربردی مشخصه کالا و  همچنین ایجاد کالا با ویژگی استفاده نمود.

مشخصه کالا در نرم افزار حسابداری برای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ویژگی‌های مختلفی از یک کدکالا وجود دارد و می‌توانید به تفکیک این ویژگی‌ها، مانده کالاهای خود را داشته باشید. برای مثال یک کالا با رنگ‌ و سایز مختلف ولی با قیمت یکسان دارید. برای این امر از مشخصه کالا استفاده کنید. نحوه استفاده از این ویژگی به این صورت است که ابتدا مشخصه‌های کالای خود را تعریف نمایید به این صورت که به بخش معرفی مشخصه کالا رفته که در این بخش دو تب گروه مشخصه و مشخصه قابل مشاهده هست با کلیک بر روی تب گروه مشخصه ابتدا روی جدید کلیک کنید نام گروه مشخصه خود را وارد کنید و سپس کلید اینتر را فشار دهید، در همین بخش امکان تعیین نمودن نحوه نمایش مشخصه کالا وجود دارد که می‌تواند یکی از دو حالت انتخاب و دکمه رادیویی باشد. در این بخش باید دو مشخصه رنگ و سایز را تعریف نمایید. بعد از تعیین این موارد دکمه ذخیره را فشار دهید. با انتخاب تب دوم این بخش نرم افزار حسابداری حسابگر به مشخصه‌های تعریف شده مقدار می‌دهیم. در ابتدا گروه مشخصه مورد نظر خود را انتخاب نمایید سپس مقادیر مورد نظر گروه‌های مشخصه را تعریف کنید مثلا برای گروه مشخصه رنگ، رنگ‌هایی مانند آبی، قرمز و... و برای گروه مشخصه سایز مقادیری مانند Small، Medium و... را می‌توانید تعریف کنید.

در ایجاد کالا با ویژگی برای کالاهای مشابه ویژگی و خصوصیات تعریف می‌کنیم و با تخصیص این ویژگی‌ها به هر کالا می‌توان لیست کالاهای مشابه را به صورت گروهی ایجاد کرد. برای مثال فرض کنید قصد تعریف هارد اکسترنال با برند و ظرفیت‌های متفاوت را در نرم افزار حسابداری حسابگر داریم. در بخش تعریف ویژگی‌ها و تخصیص آن‌ها سه تب ویژگی اصلی، ویژگی کالا و عنوان اصلی کالا با ویژگی وجود دارد. در ابتدا به تب ویژگی اصلی رفته و با انتخاب جدید ویژگی اصلی جدید را وارد نمایید سپس ذخیره را کلیک نمایید. در مثال ما در این بخش ویژگی ظرفیت و برند را تعریف نمایید. به تب ویژگی کالا رفته و با انتخاب هر کدام از گروه‌های اصلی ویژگی هر کدام را مقداردهی نمایید. برای مثال برای ویژگی اصلی برند مقادیرWestern، Transcend و Western و برای ویژگی اصلی ظرفیت مقادیر 1TB، 5TB و 10TB را وارد نمایید. سپس به تب آخر رفته و اطلاعاتی مانند کد عنوان اصلی کالا، نام اصلی کالا، کد گروه کالا، نام گروه کالا، ویژگی اول کالا، ویژگی دوم کالا و... را وارد نمایید.

تا اینجا شما فقط ویژگی‌های مربوط به کالاها را تعریف کرده‌اید. برای تعریف کالا با ویژگی به بخش تعریف کالا با ویژگی رفته و با انتخاب کد عنوان اصلی کالا و نام عنوان اصلی کالا (کالایی که می‌خواهید برای آن به صورت گروهی کالا تعریف نمایید که در نمودار سطحی کالاها در سطح زیرگروه تعریف نموده‌اید) را انتخاب نمایید سپس با تیک دار کردن هر کدام از ویژگی‌ها آن ویژگی را انتخاب نمایید و با انتخاب دکمه پیش‌نمایش، انتخاب‌های خود را به صورت موقت مشاهده نمایید و با زدن دکمه ایجاد همه کالا آن‌ها را ایجاد نمایید.

در بخش تنظیمات ویژگی‌های کالا قادر به تعیین تعداد سطوح ویژگی کالا هستید که تا 10 سطح برای هر کالا قابل تعریف است.

همچنین دو پارامتر اضافه کردن نام و کد گروه اصلی کالا به نام کالا در ایجاد کالا با ویژگی و همچنین اضافه کردن نام و کد زیر گروه کالا به نام کالا در ایجاد کالا با ویژگی در نرم افزار حسابداری قابل انتخاب هستند.

انبار مقداری

یک نرم افزار مالی، برنامه‌ای سیستمی است که برای مدیریت بر تراکنشات مالی و حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای دقت و سرعت بالاتری نسبت به عملیات دستی است همچنین باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.

در این مقاله به بررسی ویژگی منحصربه‌فرد انبار مقداری در نرم افزار مالی شایگان سیستم می‌پردازیم.

انبار مقداری در نرم افزار مالی برای آن دسته از کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد که محل فروش و انبار جدا از هم دارند.

انبار مقداری امکان کنترل بر موجودی کالاهای انبار نرم افزار مالی را فراهم می‌آورد.

با انبار مقداری شما قادر به صدور حواله یا رسید انباری- مقداری هستید. با صدور حواله یا رسید انباری- مقداری هیچ گونه سند حسابداری صادر نمی‌شود و فقط امکانی جهت ورود و خروج کالا از انبار مقداری (فیزیکی) است که فاقد قیمت است.

هنگامی که در محل فروش، فاکتور فروش یا خریدی صادر می‌شود، انباردار برای خارج کردن کالا به بخش حواله یا رسید انبار مقداری رفته و بعد از انتخاب یک فاکتور جدید و تعیین نام مشتری با استفاده از دکمه تبدیل از فاکتور، فاکتورهای صادر شده از طرف بخش فروش برای حساب تعیین شده قابل مشاهده هستند که می‌توان آن‌ها را انتخاب نمود. در این قسمت از نرم افزار مالی باید به این نکته توجه نمود که در بخش تبدیل از فاکتور فقط قادر به انتخاب یک فاکتور هستید. ویژگی جالبی که در این بخش از نرم افزار مالی مطرح است این امکان است که شما می‌تواند فقط بخشی از یک فاکتور خرید یا فروش را از انبار مقداری خارج و یا وارد کنید. در واقع برای یک فاکتور فروش می‌توان دو یا چند حواله یا رسید انبار مقداری صادر کرد. اگر بخشی از یک فاکتور را به حواله یا رسید انبار مقداری مرتبط کنید، برای صدور حواله یا رسید انبار مقداری جدید برای همان حساب، باقی‌مانده فاکتور خرید یا فروش قبلی در لیست تبدیل از فاکتور نمایش داده می‌شود که قابل انتخاب است.

از دیگر امکاناتی که در این بخش مطرح است امکان صدور حواله یا رسید انبار مقداری به صورت دستی توسط انباردار است که در این صورت در بخش صدور فاکتور خرید و یا فروش نرم افزار مالی توسط بخش فروش می‌توان از دکمه تبدیل از فاکتور را انتخاب نمود و حواله یا رسید انبار مقداری که انباردار صادر کرده را مشاهده کرد و آن را به فاکتور مربوطه مرتبط نمایید. در این بخش هم امکان مرتبط کردن یک حواله یا رسید انبار مقداری به چند فاکتور خرید یا فروش ممکن است.

در نرم‌ افزار مالی شایگان سیستم امکان گزارش‌ از همه انبارها وجود دارد. که با استفاده از گزارش‌های متنوعی که در دسترس است خروجی و ورودی انبارهای موجود خود را با هم مقایسه کنید و در صورت وجود مغایرت‌، آن‌ها را بررسی نمایید.

نرم افزار حسابداری کارا

امروزه مدیریت و کنترل امور حسابداری، انبارداری، خریدوفروش، چک‌ها، اقساط دریافتی و پرداختی و در کسب‌وکارهای صنعتی مدیریت و کنترل محاسبه بهای تمام‌شده محصول، سرشکن کردن هزینه‌های سربار تولیدی بر روی قیمت محصولات و حقوق کارمزدی نیازمند نرم افزاری جامع و یکپارچه است که نرم افزار حسابداری حسابگر کلیه نیازهای کسب‌وکارهای مختلف را برآورده می‌کند.

امکان کاربردی مرکز هزینه در نرم افزار حسابداری باعث شده تا بتوانید کارهای خود را به صورت پروژه‌ای انجام دهید که این امکان برای شرکت‌های پیمانکاری و شرکت‌هایی که دارای شعب مختلف می‌باشند بسیار مناسب است.

با استفاده از گزارش‌های متنوع یک نرم افزار حسابداری تمامی عملیات انجام شده توسط سیستم را می‌توانید مشاهده و بررسی نمایید.

نرم افزار حسابداری حسابگر گزارش‌ها مختلفی را دارا است. در بخش گزارش‌ها می‌توان به گزارش‌ها مربوط به حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، گزارش‌ها عمومی حسابداری، گزارش‌ها وضعیت مالی، گزارش‌ها اقلام موجودی، گزارش‌ها مراکز هزینه، گزارش‌ها کلی شرکت، گزارش‌ها نقطه فروش، گزارش‌ها شخصی و گزارش‌ها حسابداری صنعتی اشاره نمود.

در این مقاله به بررسی گزارش‌های مربوط به حساب‌های پرداختنی در نرم افزار حسابداری حسابگر می‌پردازیم.

برای هر بخش از گزارش‌ها فیلدهایی نمایش داده می‌شود که با تعیین هر کدام بر اساس آن‌ها می‌توان گزارش‌گیری را در نرم افزار حسابداری انجام داد. 

گزارش‌ها حساب‌های پرداختنی شامل بخش‌های فهرست‌ها، گزارش حساب، وضعیت خرید، وضعیت حساب فروشندگان، گزارش‌های فرمی خرید، گزارش‌های دفتر اقساط پرداختنی، دفتر چک است.

گزارش‌ها فهرست‌ها خود شامل دو بخش لیست فروشندگان خلاصه و مشروح است. در بخش گزارش حساب شاهد گزارش‌های صورت حساب فروشندگان، صورتحساب فروشنده، صورتحساب فروشندگان (با اطلاعات خرید و فروش) هستید. در بخش وضعیت خرید گزارش‌هایی با مضمون گزارش‌ها حجم خرید که خود شامل گزارش‌های حجم خرید بر اساس شماره فاکتور، اقلام موجودی، تاریخ، فروشنده، کاربران، خرید سه ماهه، خرید سه ماهه خلاصه بر اساس نوع هزینه ثابت، اقلام موجودی، گروه‌بندی کالا، شماره فاکتور، خرید اقلام موجودی بر اساس ماه، خرید گروه اقلام موجودی بر اساس ماه، بر اساس ماه و محل، محل، فروشنده، خرید کاربران، تاریخ است و آماری خرید که شامل گزارش مقایسه‌ای خرید بر اساس مقدار و یا مقدار و مبلغ است و نمایندگان خرید که شامل گزارش‌های مبالغ کمیسیون نماینده خرید، پر خرید ترین نماینده، کم خریدترین نماینده، فعالیت نماینده فروش بر اساس کالا و یا فاکتور و یا تاریخ است و سفارش خرید که شامل گزارش‌ها وضعیت سفارش هر کالا یا فروشنده به طور خلاصه و یا مشروح است و فاکتورهای معوق خرید که شامل خلاصه فاکتور خرید بر اساس فاکتورها، خلاصه خرید روزانه بر اساس فاکتور، وضعیت خرید از فروشنده، خرید کالا به طور خلاصه و مشروح است و وضعیت حساب فروشندگان که شامل گزارش‌ها وضعیت حساب فروشندگان، لیست فروشندگان بدهکار به صورت چهار و یا تک ستونی، کنترل سقف اعتبار نزد فروشندگان، وضعت حساب فروشندگان، لیست فروشندگان بستانکار به صورت تک و یا چهار ستونی است و گزارش‌های فرمی خرید که شامل گزارش‌ها تعدیل اضافی، فاکتور خرید، رسید انبار، برگشت از خرید، سفارش خرید، چک پرداختنی، برگه پرداخت وجه است و دفتر اقساط پرداختی که شامل گزارش‌های وضعیت اقساط پرداختی و وضعیت کلی اقساط پرداختی طرف حساب‌ها است و در آخر گزارش‌ها مربوط به دفتر چک که شامل گزارش مربوط به دفتر چک پرداختنی است.  

ارسال تمامی گزارش‌ها به اکسل از دیگر امکانات نرم افزار حسابداری است. برای ارسال اطلاعات به اکسل علاوه بر فیلدهایی که در فرم هر گزارش قابل مشاهده است با انتخاب فیلدها به صورت دستی می‌توانید گزارشی کامل و جامع داشته باشید.